چرا مفسرین جهان اسلام اعم از اهل سنت وجماعت وامامیه(به معنای شیعه)معتقد بودند همه قرآن در بِسم الله الرحمن الرحیم، خلاصه شده است؟
درس نامه کلام تحلیلی،
انتشارات مختومقلی فراغی،
مولف محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد؛
چرا مفسرین جهان اسلام اعم از اهل سنت وجماعت و امامیه(به معنای شیعه)معتقد بودند همه قرآن در بِسم الله الرحمن الرحیم، خلاصه شده است؟
اساسی ترین بحث در این نظریه، خداوند با رحمانیت خود همه را پرورانده، و با رحیمیت خود آمرزیده ها را آمرزگار است.
توضیح اول؛
قرآن از رحمانیت حضرت حق است،هرکس به آن عمل نماید وکفر نوزرد رحیمیت او را می یابد.
توضیح دوم؛
قرآن رحمانیت خداوند است دلالت بر آگاهی دارد،رحیمیت او برهر که به آن آگاه شد و به آن عمل نمود،فرود می آید.
توضیح سوم؛
خداوند در قرآن با رحمانیت خود دل ها را زدوده است،وبا رحیمیت خود حسن جانفزای خود را نموده است.
توضیح چهارم؛
رحمانیت خداوند برهمه جهان دوام دارد،رحیمیت او موقوف به قیامت گشته است.
توضیح پنجم؛
رحمانیت خداوند را درچشم وگوش می بینیم ومی شنویم،رحیمیت را با چشم وگوش معنوی می یابیم.
توضیح ششم؛
رحمانیت خداوند را همه مشاهده می کنند،رحیمیت اورا با کمال الهی می یابند.
توضیح هفتم؛
رحمانیت خداوند توحید علمی بود،ورحیمیت او توحید عیانی.
توضیح هشتم؛
رحمانیت خداوند ناطق بود،رحیمیت او کاملان را حاصل.
توضیح نهم؛
رحمانیت خداوند را شکی نیست،این را یقین داشتی،رحیمیت اورا نماندی.
توضیح دهم؛
رحمانیت خداوند را من وما می بینیم،رحیمیت اورا صوت وصدا می شویم.
توضیح یازدهم؛
رحمانیت خداوند را روز و شب همه می بینند،هرکه شکر آن را گزارد،رحیمیت او براو برمی خیزد.
توضیح دوازدهم؛
رحمانیت خداوند عیان،ورحیمیت او نهان است.
توضیح سیزدهم؛
رحمانیت خداوند برهمه فرود آمده است،ورحیمیت او همه را فرا می آورد.
توضیح چهاردهم؛
رحمانیت خداوند صحرای وجود را برانگیخته ورحیمیت او با عشق همه را آویخته.
توضیح پانزدهم؛
رحمانیت خداوند را درهرنقش و صورتی می بینیم،اگر با آن بیگانه نباشیم بر رحیمیت او آشکارا ایمن هستیم.
توضیح شانزدهم؛
جهان سراسر نمایش رحمانیت خداوند است،رحیمیت او محیط برهمه این صورت های بسیار است.
توضیح هفدهم؛
رحمانیت خداوند نقش عالم را به میان آورده است،هرکس به او روی آورد،رحیمیت خود را براو پنهان نکرده است.
توضیح هجدهم؛
رحمانیت خداوند همه را ساری گشته است،هرکس شکر آن را تواند، رحیمیت او بر او جاری گشته.
توضیح نوزدهم؛
رحمانیت خداوند آوازی است که همه عالم صدای آن را می شنوند،هرکس با آن به کمال خود ظاهر گردد،خداوند با رحیمیت خود دراو ظهور می یابد.
توضیح بیستم؛
خداوند با رحمانیت خود همه اسرار را گفته است، هرکس آن را داند،در منزل رحیمیت به خلوتخانه او رسیده.
توضیح بیست ویکم؛
رحمانیت خداوند همه را واقف گشته،هر کس به آن وقوف گشت،رحیمیت او خواهد شناخت.
توضیح بیست ودوم؛
دوستان به صمد بدراق نژاد گفتند،شما به عنوان بنیانگذار اقتصاد مکتب ایرانی،راه حل نهایی برای مهار تورم درجهت بهبود شرایط بسیار سخت اقتصاد ی مردم ایران چیست؟در جواب گفتم سه راه حل را پیشنهاد می نمایم؛۱-بامردم کشور ایران و همه جهان با عدالت وصلح رفتار نمایید،بدانید که پیام ادیان توحیدی درهمه زمانها اجرای عدالت است، ثمره برقراری عدالت درکشور ایران وجهان روی آوردن مردمان جهان به خداوند است، درهر جامعه ای که عدالت نباشد، رزق و روزی درآن ازبین خواهد رفت،۲-وام های بلند مدت با بهره کم ویا بدون بهره به تولید اختصاص یابد،۳-مالیات عملکرد شرکت های بورسی وفرابورس را معاف کنید،در چنین حالتی حباب تورم سرسام آور تاحد زیادی ازبین خواهد رفت،پول ملی تقویت خواهد سد،درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت،هرچند تحلیل اقتصادی آن برای افراد بسیار زیادی سخت و مشکل باشد، اما…
توضیح بیست وسوم؛
بارها گفته ام و دوباره گویم برای احیای فرهنگ و تمدن اسلامی، به مکاتب اقتصادی،فلسفی،فکری و همچنین برای شناخت انسان وجهان وعلوم نیاز به تئوری ها و پروژه های بنیادی بود،موارد برشمرده با موفقیت کامل درکشور ایران وجهان اسلام عملیاتی شد،بدانید که این راه پایانی نخواهد داشت.
توضیح بیست وچهارم؛
بهترین وسیله برای تبلیغ اسلام قرآن است،چندانکه همه مسلمانان با آن به وحدت می رسند،هر مسلمانی ظاهر قرآن را بداند،وباطن آن به دل بدارد،رستگاری را دنیا وآخرت می یابد،این برشفاعت قرآن است،یکی از نام های قرآن شفا می باشد،اسلام دین ساده وبی آلایش است،اما مسلمانی مقامی بسیار والاست،خداوند در قرآن فقط حضرت ابراهیم(علیه السلام)را مسلمان واقعی معرفی می کند،از این رو ادیان توحیدی را ادیان ابراهیمی گویند،مسلمان کیست؟مسلمان کسی است که حق جو وتسلیم امر خدا باشد.هر انسانی که چنین باشد دردین خود مسلمان می باشد از این رو همه موحدان واقعی در دین ابراهیمی که همان اسلام است،به وحدت می رسند.
توضیح بیست وپنجم؛
اندیشمند ودانشمند فرزانه جناب آقای محمد امین قرنجیک به اینجانب گفتند،آقای بدراق نژاد مشکل کشورایران،استان گلستان ومنطقه ترکمن صحرا،فقر بیکاری و همه گیری اعتیاد است برای این موضوع مهم چاره اندیشی کنید،در جواب ایشان می گویم،اگر رئیس جمهوری محترم ودولت ایشان جناب آقای سید ابراهیم رئیسی طرح اینجانب را بپذیرند،صمد بدراق نژاد می گوید،باید صندوق کار وتوسعه درهمه روستاها و شهرهای استان گلستان و کشور ایران دایر شود،به طوریکه تعاونی های متعدد اعم از تعاونی زنبوردان، تعاونی فرش دستباف و صنایع دستی، تعاونی صیادی، تعاونی دامداران، تعاونی باغداران، تعاونی کشاورزان، تاسیس شود، تا بتوانیم توسعه برای مردم و مردم برای توسعه را تحقق ببخشیم ،لازم به توضیح است، بودجه صندوق کار و توسعه از بودجه ملی تامین شود، اگر با موفقیت عملیاتی شود، مردم بازوی توانمند در همه بخش ها خواهد بود، هر گونه آموزش را اینجانب برعهده خواهم گرفت، قطعا بدانید مقام معظم رهبری و دلسوزان مردم ایران از این طرح ها و سایر طرح های بنیادی با قاطعیت حمایت خواهند نمود.
چرا حکمای جهان اسلام گفته اند؛خردمند واقعی شادمان نخواهد بود؟
توضیح اول؛
از سقوط حقیقت وبی عدالتی بیم ناک ومحزون بودند.
توضیح دوم؛
آنان تنهای زمانه خود بودند،و تنهایی حزن انگیز است.
توضیح سوم؛
انسان های کمی در آسمان اندیشه آنان افق روشنایی را می توانستند ببینند.
درس نامه سیاست،انتشارات مختومقلی فراغی،
آینده براساس گذشته اتفاق می افتد.
توضیح اول؛
مردمی که گذشته خود را نداند،آینده ای نخواهند داشت.
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی،
چرا مثنوی ومعنوی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی(رضی الله عنه ورضوا عنه)را قرآنی به زبان فارسی می دانند ویا نامیده اند؟
حق تعالی در قرآن مطالب مهم عقلی،حکمی،تعلیمی و اجتماعی را به صورت داستان و قصه درارتباط با سرگذشت پیامبران،پادشاهان و اقوام گذشته بیان می کند،لذا حضرت مولانا برای بیان معرفت و دعوت مردم به سوی اندیشیدن از راه خودکاوی،خودجویی،وخودزایی از روش واسلوب قرآنی بهره می برد،به همین جهت مثنوی شریف به صورت داستان های تمثیلی و نمادین است.
درس نامه عرفان عملی،انتشارات مختومقلی فراغی.
تفسیر چیست؟وتاویل برچیست؟
محمد الحنفی الترکمانی گوید؛
تفسیر ازشریعت بود،وتاویل از طریقت.
علم بیر دونیادیر،سونگی بولمز .
ترجمه اول؛
علم جهانی است که پایان ندارد.
عشق دا بیر دونیادیر،سونگی بولماز.
ترجمه اول؛
عشق جهانی است، که پایان ندارد.
طریقت، بیر یولدیر، سونگی بولمر.
ترجمه اول؛
طریقت راهی است،که پایان ندارد.
درس نامه سیاست،انتشارات مختومقلی فراغی.
نوشتار،تاریخ است.
توضیح اول؛
هر نوشته ای سند است.
توضیح دوم؛
سند به چه معناست؟
هر نوشته ای که در مقام دعوا قابل استناد باشد.
درس نامه سیاست،انتشارات مختومقلی فراغی.
تاریخ،با نوشتن آغاز می شود.
بیر زمانه گلیب دیر،هلی لا ار عوض ادیار،ارکیک لا،هلی عوض ادیار.
ترجمه اول؛
زمانه ای آمده است که،زن ها شوهر عوض می کنند،و مردها ،زن عوض می کنند.
ترجمه دوم؛
زمانه ای آمده است که زن ها ،همسر عوض می کنند،و مردها همسر عوض می کنند.
توضیح اول؛
اگر مردها همسر خود را عوض کنند،قطعا زن ها هم شوهر عوض خواهند نمود.
حضرت مختومقلی فراغی( رضی الله عنه ورضواعنه)آیدیار؛
یوق ایشلر یول بولر،بارایشلر بد بولر.
ترجمه اول؛
نا بابی باب شود،کارهای شایسته ناشایست شود.
ترجمه دوم؛
بدعت ها به راه افتد، امور نیک به بدی گراید.
ترجمه سوم؛
راه ورسم های نو به راه افتد،رسوم مرسوم نامرسوم گردد.
چرا،به چه معناست؟
چرا،کلمه ای که دانایی درآن نهفته است.
توضیح اول؛
فلسفه،با سوال آغاز می شود.
چرا،کلمه ای است که دانایی درآن نهفته است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
حرکت چیست؟حرکت به چه معناست؟چرا حرکت وجود دارد؟
حرکت امری است که هر چیزی را به واکنش می دارد.
توضیح اول؛
حرکت،فلسفه وجود است.فلسفه جهان بر حرکت است.
حرکت برچه اساسی اتفاق می افتد؟
حرکت بر اساس تضاد صورت می بندد .
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی.
حضرت مختومقلی فراغی(رضی الله عنه ورضوا عنه)می فرماید؛
اندیشه سیز،ایش بیتمز؛
ترجمه؛
بدون اندیشه کار برنیاید.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی،
هر چیزی با سختی بدست می آید،قاعده.
توضیح اول؛
قاعده فوق حکمت است،آموختن حکمت مشکل است،و آموزش آن مشکلی دیگر.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
هر چیزی زنده است.قاعده.
توضیح اول؛
خداوند زنده است و هرچیزی را زنده آفریده است.
توضیح دوم؛
افرادی آشفته خواهند شد و خواهند گفت کوه و سنگ هم زنده هستند؟در جواب باید گفت؛
قال الله تعالی؛
هر چیزی که در آسمان ها وزمین است،تسبیح خداوند را می گویند.
توضیح دوم؛
اگر این را دانستی، آن را خواهید دانست.
توضیح سوم؛
آیا موجودی که حیات ندارد می تواند صحبت کند،ومناجات آغاز کند؟
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
المومن عین الله.
ترجمه؛
مومن چشم خداوند است،
توضیح اول؛
با دیده الهی،هر چه هست اوست،درجهان غیر ا نیست.
توضیح دوم؛
با دیده الهی هرچه بینی اورا بینی،درجهان غیر او نیست.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
العالمُ وجهُ الله؛
ترجمه؛
جهان رخسار اوست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
پاسخ هر سوال، درخود سوال است.
توضیح اول؛
معنی هر جمله در خود جمله است.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
بهار بیداری است،خوشا آنانکه درخود بیدارند.
حضرت حق در بسم الله الرحمن الرحیم حُسن خود را بر نظر خود جلوه داده است،درهمه جا حضور دارد.
حضرت حق در بسم الله الرحمان الرحیم،تعالی عشق است،هم عاشق است وهم معشوق.
تا ننوشی ننوشانی.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دانا دانایی می آموزد،قاعده.
نادان نادانی می آموزد،قاعده.
علم از هرجهت علم است،قاعده.
معجزه از هر جهت معجزه است، قاعده.
جهان معجزه است هر چه درآن بینی از اعجاز خداونداست.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
چرا به حضرت خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی(رضی الله عنه ورضوا عنه )لسان الغیب می گویند؟
لسان در بیان حکمت ومعرفت را از فیض اقدس الهی گرفته است.
توضیح اول؛
حکمت ومعرفت را از نور پروردگار روشن نموده وبه همه بیان نموده است.
توضیح دوم؛
بیان او برای دریافتن معرفت،بیان حضرت حق است.
دوستی برایم چنین گفت شنیدم عاشق بودی در جواب گفتم انسان بدون عشق مباد،باز چنین گفت به عشقت نرسیدی در جواب گفتم او به من رسید من به او نرسیدم این هم آغوشی برای همیشه در آغوش من است، نشکستم ،شکست را درخود شکستم بزرگترین غلبه غالب آمدن بر خود است،خودشناسی خداشناسی است،
دوستم دوباره برایم گفت؛عشق را چگونه شناختی؟عشق را با عشق شناختم داستان عاشقی دراین دیر دیرینه است،در ازل بوده تا ابد با ما بوده است و خواهد بود،
درعشق شکست نخوردم خودم خودم را شکستم آن بزرگترین پیروزی برایم بود
زمانی که دانشجو بودم جوان پاکی بودم،عاشق دختر پرستاری شدم،عشق وعاشقی را درکتاب ها بسیار خوانده بودم،اما داستانی از آن درخود ننوشته بودم شعله محبت واژه ای است که قلم عشق را در وجود هر انسانی بر می دارد ودر صفحه تاریخ محبت در دل هرانسانی چنین می نویسد؛عشق منادی وحدت است
بیا بردل نشین ای عشق آتشین
بیا برچشمم نشین ای گلعذار برین
بر دل تورا الهی دانم
با رنج تو از رنج آن نکاهم
درفرهنگ وادبیات ترکمن دلسوخته ای چنین سوخته است؛
آیرلیق اولیمدن آجی؛
ترجمه؛
جدایی از مرگ تلخ تر است.
زمانی که خرد سال بودم از پدرم سوال کردم،مردم از وجودی به نام خدا صحبت می کنند،به او گفتم خداوند کیست؟وکجاست؟نگاه عمیقی به من نمود و چیزی نگفت،روزها گذشت با خودم فکر کردم خداوند باید خیلی شیرین باشد هر کس آن را بخورد دلش را می زند،سال ها گذشت بزرگتر و بزرگتر شدم فهمیدم خداوند خودش را درچشمانمان می بیند،ودردلهایمان تخم محبت می کارد وبا دست های خود آن را می چیند وبه همه می بخشد و همیشه با ماست درهمه جا…
خداوند باید خیلی شیرین باید باشد هرکس آن را بخورد دلش را می زند به همین خاطر است خودش را نشان نمی دهد.
عرفای بزرگ چنین گفته اند؛
هرکسی در کوچه عشق داستانی دارد،داستان عاشقان داستانی دیگر است؛یکی می دود به نمی رسد،یکی راخفته دربر می گیرد.
یکی می دود به او نمی رسد،یکی را،خفته دربر می گیرد
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
چرا ماه زیباست؟
آن تکه ای از زمین است که آسمانی شده است،تو نیز آسمانی شو تا آسمانی شوی.
دوستان گفتند چه شده است آقای بدراق نژاد؟فیل تو یاد هندوستان کرده است؟
در جواب گفتم،طُفیلی وجود ما از هندوستان است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دانستن یک معنی دانستن همه معانی نیست،ندانستن یک معنی ندانستن همه معانی نیست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
همه واقعیت به زبان نمی آید،قاعده.
توضیح اول؛
برای یک واقعیت بینهایت دلیل وجود دارد،اما درنهایت یک دلیل مُدلّل غربی علت می شود.
توضیح اول؛
برای یک واقعیت بینهایت دلیل وجود دارد اما درنهایت یک دلیل مُدللل غایی علت می شود.
درس نامه سیاست،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دوستی برایم چنین گفت؛چرا درجهان اسلام جنگ عقیده و جنگ مذهبی اتفاق می افتد،چرا در ممالک دیگر اینطور نیست؟
در جواب گفتم دو دلیل وجود دارد؛۱-مسلمانان عقیده ای ندارند ،ویا اینکه عقیده خود را نمی دانند.
توضیح اول؛
به باور دانشمندان در عصر فرا صنعتی مرز تخیل و واقعیت ازمیان بر داشته شده است،آیا سهم ما مسلمانان از جهان مُتمدن جنگ عقیده و جنگ مذهبی است؟
آیا این جهالت نیست؟آیا جنگ عقیده نبود دانش و بینش را منعکس نمی کند؟نبود دانش و بینش را فریاد نمی زند؟
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
قاعده قابلیت؛
هر انسانی هرکاری نمی تواند انجام دهد،ویژگی آن را ندارد،امکان انجام آن برای او مُیسر نیست وبرای آن وجود ندارد.
توضیح اول؛
چرا زن ها مانند مردها نمی توانند ایستاده بشاشند؟
اگر زن ها ایستاده بشاشند خودشان خودشان را کثیف می کنند،چنین قابلیتی برای آنها وجود ندارد،
چرا خداوند پیامبر زن مبعوث نکرد؟
پیامبران ویژگی هایی دارند که زن ها ندارند!زن ها درهرماه پریود می شوند و ایام قاعدگی دارند،نمی توانند به عنوان امام جماعت در صف اول حضور یابند،باردار می شوند،بچه دار می گردند نمی توانند،درجنگ شرکت کنند،روزه بگیرند،از نظر قوای جسمانی به عنوان رهبر یک جامعه قوی ترین و شجاع ترین فرد نیستند و نخواهند بود.
زمانی که خُردسال بودم از پدرم سوال کردم،مردم از وجودی به نام خدا صحبت می کنند،به او گفتم خداوند کیست ؟وکجاست؟
نگاه عمیقی به من نمود و چیزی نگفت،روزها گذشت با خودم فکر کردم خداوند باید خیلی شیرین باید باشد هرکس آن را بخورد دلش را می زند،به همین خاطر است خودش را نشان نمی دهد،سال ها گذشت بزرگتر و بزرگتر شدم متوجه شدم خداوند خودش را در چشمان ما می بیند،ودر دل های ما تُخم محبت می کارد وبا دست های ما آن را می چیند وبه همه می بخشد و همیشه با ماست درهمه جا….
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خرقه پوشیدن به چه معناست؟
به معنای ارتباط معنوی آغاز کردن ومعرفت جُستن است.
توضیح اول؛
همه عرفای کبار خرقه از رسول الله(صلی الله علیه وسلم)پوشیده اند و ایشان از باریتعالی همه را تعالی داده است.
رسول الله(صلی الله علیه وسلم)از طرف خداوند همه را به طرف خدواند دعوت می کند ومی خواند.
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خداوند دریک صورت دوبارتجلی نمیکند به چه معناست؟
آفرینش خداوند مُتعدد است،امّا مُکرر نیست .
توضیح اول؛
تکرار نیست ،قاعده.
توضیح دوم؛
حضرت حق به ذات خود احد است،احدیت او ایجاب می کند ثنویت درمیان نباشد،ازهرحیث واحد است،چه در ذات و چه درصفت.جهان مملو از یگانگی اوست.
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی؛
چرا عرفای کبار جهان اسلام معتقد بودند درهرچیز نشانه ای ازاو هست؟
خداوند از شدّت حضور جای اشاره نگذاشته است.نمی توان جز اورا ندید،کسی درمیان نیست.به چشم همه او می آید.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختوم قلی فراغی؛
دوست داشتم مُعلم شوم،همه را مُعلم دیدم.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختوم قلی فراغی؛
چرا فلاسفه الهی معتقد بودند درهرچیز آخرین علم وجود دارد؟
هر چیز را خدا دانند،جز خدا را ،خدا ندانند.
توضیح اول؛
قال الله تعالی؛
آیا در دو جهان غیر او هست.
توضیح دوم؛
قال الله تعالی؛
منم وغیر من نیست.
توضیح سوم؛
خداوند درهرچیزی حضور دارد.
توضیح چهارم؛
حضور از حضور است،در غیر این صورت همه در غیبت عدم بودیم،با حضور او همه حاضریم،درمیان کسی جز او نیست.
توضیح پنجم؛
عاشق اوست ومعشوق هموست،همه با اوییم واو همه ماست.
دوستی برایم چنین گفت؛چرا عاشق دختر پرستاری شده بود ی؛درجواب گفتم؛این داستان برایم سال ها مبهم بود اما امروز به تو چنان گویم تو خود را درآن بدانی،خداوند در وجود آن نازنین یار غرق بود مرا به خود خواند و درخود غرق نمود از آنروز هرروز داستانی دیگر است،و داستانی دیگر می آید،بار الها مرا به خود بدار وبه دیگری وا مگذار،تو من هستی ومن تو هستم دیگری دراین کار چه کار؟
خداوند خودش عاشق خود است،وجود ما وجود خود اوست ما را به خود نیافریده است مارا مثل خود آفریده است،عشق ما به دیگری عشق ما به خود اوست،اوست که مارا به اوست.
اگر شغل تو او باشد اوبه تو مشغول باشد،اگر شغل تو او نباشد اوبه تو مَشغول نباشد.
در تفسیر کلمه لااله الا الله؛
زهّاد به لا معبود الا الله گرویدند.
عرفا به لامخلوق الا الله پیوستند.
فلاسفه لا وجود الا الله را دریافتند.
مُتکلمان به لا حکم الا الله قائل شدند.
عاشقان معشوقی جز او نیافتند ،لامعشوق الاالله.
محبوبان محبوبی جز او بردل ندارند،لامحبوب الا الله.
جهانیان رجعتی جز به سوی او ندارند،لا مرجوع الاالله
حضرت ابن عربی(رضی الله عنه ورضوا عنه)می فرماید؛
بهترین و برترین کلمه ای که( انبیا علیه السلام)گفته اند چنین است؛
لا اله الا الله
عشق دردی بی درمان بود،جز عاشق ومعشوق که دانست که این درد چه دردیست.
معرفت دریایی بود که تو او را بیآشامی او تورا می آشامد تو از او سیراب نگردی و،او از تو سیراب نگردد
شنیدم این بی چیز را گفته اند؛کُفر می گویدبُکشید او را؛در جواب گفتم،حقیقت مرا در خُودکشته است،کُشته شو تا کُشته شوی.
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختوم قلی فراغی؛
چرا عرفای بزرگ آنانکه نشان از بی نشان دارند چنین نشانی نشاندند؟
لایُحب الله غیر الله؟
خدای را جز خدا دوست نمی دارد
لایری الله غیر الله؟
غیر خدا خدای را مشاهده نمی نماید.
لا یذکر الله الا الله؟
خدای را جز خدا یاد نمی کند
توضیح اول؛
اگر از او برخوردار شدی او تورا بر خود می دارد
توضیح دوم؛
هرتابشی درتو تابیدن او درتو بود
توضیح سوم؛
تو اورا به خود بگیری او تورا فرا می گیرد
توضیح چهارم؛
تو با او سخن بگویی او با تو سخن می گوید
توضیح پنجم؛
به تحقیق خداوند با هرانسانی سخن خواهد گفت،اما رسول الله (صلی الله علیه وسلم)با هر انسانی صحبت نمی کند،او با انسانی هم کلام می شود که عربی بداند،کسی که عربی نداند اورا نمی داند،اما مُحبت همه را به دل می دارد.
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی؛
چرا حضرت عطار(رضی الله عنه ورضوا عنه)می فرماید؛هرکس خداوند را دوست بدارد چیزی بر او پنهان نیست؟
هر چه در وجود آمده است،از عشق است،با عشق به فلسفه آفرینش خواهی رسید،تو پنهان بودی درعدم عشق او به تو تورا را از خواب نیستی بیدار نموده است،با عشق بیدار شو تا بیدارتر گردی،گردش از بیداری است اما غفلت از آن آفت است.
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی؛
چرا حضرت ابن عربی (رضی الله عنه ورضوا عنه)می فرماید؛کسی که در طریقت نباشد،درجهالت باشد؟
انسان با طریقت،حقیقت را درخود می گشاید،وبا آن محشور می گردد،در چنین کسی جهالت راه ندارد،درهمه حال خود را در پیشگاه خداوند می پندارد،درخود هجرت می کند،و درخود به منزل می رسد،
توضیح اول؛
حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی(رضی الله عنه ورضوا عنه)می گوید؛
بیرون ز تو نیست هرچه درعالم هست
درخود بطلب هرآنچه خواهی که تویی
درس نامه عرفان تحلیلی،انتشارات مختومقلی فراغی؛
وحدت وجود به چه معناست؟
وحدت به معنای یکی است،و وجود به معنای خداوند.
توضیح اول؛
درجهان وجودی جز خدانیست،واو درهمه جا حضور دارد،
قال الله تعالی؛
به هر سو بنگرید خداوند آنجاست.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
سال ها ازخود دوربودم،اورا نمی دیدم،به خود آمدم همه را او دیدم.
بار الها قطره منم دریا تویی،تورا دریابم دریا منم
بار الها مرا بُکش،عذر می خواهم تو خود نمی کُشی.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی،مولف محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد؛
جهان از وجود علمی به وجود عینی در وجود آمده است، لذا امر غیر علمی درآن عینیت ندارد،و مصداق پیدا نمی کند،امری که مصداق نداشته باشد،از نظر علمی پذیرفته شده نیست.
توضیح اول؛
۲+۲=۴
عدد۴از وجود علمی دوعدد۲به وجود عینی درآمده است،لذا درهمه جهان کاربرد دارد.
توضیح دوم؛
۲+۲=۵
عدد۵ از وجود علمی دو عدد ۲ بوجود نمی آید،لذا درجهان تعریف نشده است،و کاربرد علمی و عملی ندارد،با قوانین حاکم برجهان مخالف است.
توضیح سوم؛
جهان وجود علمی است،و امر غیر علمی درآن جاری نیست.
توضیح چهارم؛
توضیح سوم بیانگر قاعده فلسفی است.
توضیح پنجم؛
خداوند وجود علمی است امر غیر علمی از آن جاری نمی شود وبه وجود عینی درنمی آید.
توضیح ششم؛
علم هم از علم خارج است،قابل توصیف نیست،دیده نمی شود اما درهرچیزی به دیده می آید،اما در سخن واحد به بیان نمی آید
توضیح هفتم؛
بارها گفته ام و دوباره گویم جهان،انسان و علوم تعریف نشده است،شاید ما انسان ،جهان و علوم را آنگونه که هست نمی شناسیم و نمی توانیم بشناسیم.
توضیح هشتم؛
۱=۱
۱=بینهایت
۱=۱رابطه منطقی است.
۱=بینهایت ،رابطه فلسفی است.جهان و هرچه دراوست سوالی است که برای همیشه جای سوال است،بینهایت سوال ایجاد می کند وبی نهایت جواب،دوباره پاسخ ها سوال های دیگر را پیش رو می آورد،و این داستان رمز آلود علم درهمه زمان ها بوده و خواهد بود،جهان با هر سوالی شروع می شود،وبا هر پاسخی پایان می یابد،وازهر پاسخی سوالی دیگر سر برمی آورد و جهانی دیگر آغاز می گردد،به چیزی شبیه نیست،از توصیف خارج است،عقل هم از عقل خارج است.
توضیح هشتم؛
از دانه گندم که کشاورز آن را می کارد،هفتاد تخم سر بر می آورد،این یعنی،۱=۷۰،این موضوع درعلم منطق تعریف نشده است،منطق درهمه امور درست نمی اندیشد، از نظر منطقی ۱=۱،منطقی است،ا،امّا ۱=۷۰،منطقی نیست.
اما از نظر فلسفی
همانگونه که یک سوال بی نهایت جواب دارد،وبی نهایت سوال یک جواب دارد،وآن تعریف نشدن سوال وجواب دریک سوال و یک جواب می باشد،درطبیعت با یک دانه گندم،می توانیم بی نهایت گندم تولید کنیم،بدانید جهان معجزه خداوند است،و معجزه از هر جهت معجزه است،وجهان وهرآنچیزی که می بینیم هم عقل است وهم خارج از عقل.
توضیح نهم؛
کارگردانی از یک پرسش وپاسخ فلسفی در فضای مجازی دریک مستند کوتاه چنین فیلمی ساخته بود،آیا خداوند می تواند هرکاری انجام دهد؟یاخیر؟در موارد متعدد به این مستند پاسخ دادم،بدانید خداوند نور آسمان وزمین است،نور نمی تواند نتابد،ذات نور روشنایی بخشیدن است،اگر نور روشنایی نبخشد،نور نور نیست،نور نور نمی تواند نتابد،نور نمی تواند روشنایی نبخشد.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی،مولف؛محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد؛
حقیقت انسان درخود انسان نهفته است.
پاسخ هر سوال درخود سوال است.
هرانسانی که درباره جهان می اندیشد،پاسخ خود را درخود جهان می یابد،
توضیح؛جواب معادله ریاضی درخود معادله است،مانند معادله جبری ذیل؛
3y+4x=8y-7x–5y-+11y
درعلم ریاضی جواب هرمعادله درخود معادله است؛مانند معادله جبری ذیل؛
8x-7y-5x+11y=3x+4y
درعلوم ورزشی نتیجه هر بازی در خود بازی است.
درعلم اقتصاد وارزش هر کالا درخود کالا می باشد.
درعلوم نظامی نتیجه هرجنگی درخودجنگ است.
درعلم تاریخ حوادث تاریخی هر حکومتی درخود آن حکومت نهفته است.
در علوم سیاسی رهبران سیاسی،و شهروندان هر نظامی درخود آن جامعه است،هر نظام سیاسی قدرت خود را از خود آن نظام یعنی مردم می گیرند.
درعلم پزشکی،بیماری هرفرد درخود فرد است.
درعلم فقه وکلام؛واجبات واعمال دینی هر
انسان بالغ وبدون عذر برعهده خود شخص است،با نماز خواندن افراد دیگر تکلیف از او ساقط نمی شود،هرانسانی به نوبه خود وظایف خود را خودش باید انجام دهد.
درعلم فیزیک انرژی جهان درخود جهان است،مقدار انرژی یک لیتر نفت یا بنزین مقدار ثابتی است،یک لیتر بنزین ۱۰۰۰۰۰۰میلیون مایل ماشین را به پیش نمی برد.
افرادی درکشور ایران وجهان اسلام وجهان علم،فلسفه را مُرده می دانند،فلسفه را علمی می دانند،که فیلسوفان کارشان بازی با کلمات است،فلسفه علمی است که محدوده بحث آن روی میز چای و قهوه است در جواب آنان باید گفت افرادی که به عالم تفکر و عقلانیت راه نیافته اند و هیچ گونه نوآوری ندارند،چنین جملاتی از آنان بعید ودور از ذهن نیست؛درهر برهان وقانون فلسفی جهانی پیش روی ماست که نهایت ندارد،فلاسفه الهی اسلامی جمله ای به این مضمون دارند؛حکم واحد، احکام مختلف؛چهار کلمه است،اما اثبات آن به اندازه تاریخ آفرینش زمان خواهد بُرد،در درون این جمله ۷حرف است،هر حرف بی نهایت معنی دارودسته واحد گفته نمی آید،حروف در نزد خداوند آنقدر ارزشمند و مقدس است که خداوند عالمیان خودش به خودش قسم یاد می کند،افراد بدون باور،بدون دانش وبدون بینشی که انسانی بودن قرآن را مطرح می کنند بدانند که نمی توانند یک حرف به حروف عربی اضافه کنند که در زبان محاوره درزبان علمی وادبی زبان عرب قابل استفاده باشد دراین موضوع توانا نیستند و نخواهند بودچطور می شود به کلام حق زبان درازی کنند،قرآن معجزه ای است که از هر جهت معجزه است،نظریه انسانی بودن قرآن را آقایانی مثل آقای سروش مطرح ننمودند،دشمنان پیامبر درصدر اسلام چنین می گفتند،قرآن سخن محمد است،و سخن خداوند نیست.
یا حضرت مولانا سوخت جان هست،سوخته جان کم هست.
یا حضرت مولانا آب معرفت هست، تشنه جان کجا هست.
یا حضرت مولانا آتش دل افروز هست،عاشق دلداده کم هست.
یا حضرت مولانا رخ او در دیده ها هست،عاشق دیده ور کجا هست.
یا حضرت مولانا رخ او در دیده ها هست،عشاق دیده ور کجا هست.
یا حضرت مولانا جمال جان فزا باشد،روی جانان کجا نباشد.
یا حضرت مولانا عشق در مقر خود هست،عاشق بی قرار کجا هست.
یا حضرت مولانا نقش او درهمه دل ها هست،درخانه ویران نقش او کجا هست
یا حضرت مولانا عشق شورانگیز هست عاشق شور افکن کجا هست.
مُناجات عاشقانه با خداوندگار عشق وعرفان حضرت مولانا جلال الدین مُحمد بلخی(رضی الله عنه ورضوا عنه) خانه خورشیدی که بارگاه نور معرفت را تا ابد برما گشود؛وصف ایشان را با خود او توصیف می نمایم؛تا گریه شوقی بر دیدگان هر انسانی جاری شود؛
باز باش ای باب رحمت تا ابد
بارگاه مالهُ کُفوا اَحد
درس نامه عرفان عملی ونظری؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
هرکس او را بخواند او تورا درخود می خواند ،
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
هر کس او را بخواهد،او تورا در خود می خواهد
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
هر کس بخواهد او را ببیند،در دیده او خود را می بیند.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فرآغی؛
عرفای بزرگ جهان اسلام چنین گفته اند؛
هر کس دیدار خداوند را دوست بدارد،خداوند نیز دیدار او را دوست می دارد.
درس نامه کلام تحلیلی انتشارات مختومقلی فراغی؟
چرا به سوره یس،قلب قرآن می گویند؛
خون انسان از قلب به همه اعضای بدن جریان می یابد،و دوباره به قلب بر می گردد،
خداوند در سوره یس آیه۳۶،می فرماید؛
خداوند شما را آفریده وبه نزد او بازگردانده می شوید.
توضیح اول؛
در پروژه انسان،جهان ریاضیات،این واقعیت علمی و الهی به صورت مُفصل بیان خواهد شد،
درس نامه تفکر فلسفی و تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
اگر از موسیقی خوش آهنگ به تو آرامش نرسد،بدان که بیمار هستی.
توضیح اول؛
حُکما چنین گفته اند؛
اگر از بهار و شکوفه هایش به تو آرامش نرسد،بدان که بیمار هستی.
توضیح دوم؛
موسیقی خوش آهنگ از زیبایی خداوند سخن می گوید.
حُکما چنین گفته اند؛
کسی که بهار و شکوفه هایش،ونایها وتارهایِ آن ،او را شاد نمی کند،بیمار است ونیاز به درمان دارد.
توضیح اول؛
مُراد از نایها وتارها ی بهار؛
صدای باران،صدای رودخانه، صدای پرندگان خوش آهنگ،وزیبایی های وصف ناپذیر بهار می باشد.
درس نامه تفکر فلسفی و تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
امری که تعریف نشود،هر امری را تعریف می کند.
توضیح اول؛
امری که شناخته شده است،شناخته می شود،امری که شناخته نشده درهر زمان و مکانی شناخته می شود،شناخته خواهد شد،و قابل شناخت خواهد بود،قابل شناسایی خواهد بود،قابل شناساندن خواهد بود،ارزش شناخته شدن دارد.وخواهد داشت.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
امری که تعریف نشود، هر امری را آشکار کند.
توضیح اول؛
عدد ۱،بی نهایت است اما آشکار ساز بی نهایت عدد است، و تئوری اعداد بسط منطقی عدد ۱،است.
۱=۱
۱+۱=۲
۱+۱+۱=۳
۱+۱+۱+۱=۴
۵=۱+۱+۱+۱+۱
علم بدون شمشیر پیروز می شود،وبدون شمشیر حکومت می کند.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
چرا جهان زیباست؟
تکراری نیست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی، فرآغی؛
چرا جهان زیباست؟
هرچیز در جای خود قرار دارد.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
پندهای پیران دانای ترکمن؛
آیدلمدق کِپ یوق ،اشدیلمدیگ کِپ کان؛
ترجمه؛
ناگفته نیست،ناشنیده ها بسیار.
جهان گفته ای است که گفته نمی آید،جهان سخنی است که هرروز سخنی دیگر آغاز می کند،جهان آغازی است که آغازی دیگر دارد.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
جهان حادثه است.
توضیح اول؛
جهان اتفاق است،بواسطه اتفاق بودن،هرچیزی درآن اتفاق می افتد.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
The Humen is ability
The world is imposible
درآینده نزدیک می خواهم به زبان انگلیسی بنویسم،هر چند سایت بنیاد فرهنگی دوزبانه است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دنیادا باشی بوش یوق.
ترجمه؛
درجهان بیهوده نیست.
توضیح اول؛
اثبات این جمله به اندازه تاریخ آفرینش زمان خواهد برد.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
دنیا دوغری یولدا دیر.
ترجمه اول؛
جهان درمسیر درست حرکت می کند.
ترجمه دوم؛
جهان درمسیر درست است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
دنیا دوغری یولدا،سن دوغری بول؛
ترجمه اول؛
جهان نیک است،تو نیکو باش.
ترجمه دوم؛
جهان درست است،تو درستکار باش.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دنیا یاغشی،سن یاغشی بول.
ترجمه اول؛
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
آنگساد،آنگساد دا؛
ترجمه اول؛
بدیهی،بدیهی نیست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
بودنیا دا آنگساد یوق؛
ترجمه اول؛
درجهان بدیهی وجود ندارد،قاعده
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
بودنیا باشسیز باراد دا.
ترجمه اول؛
جهان بدون رهبر نیست.
ترجمه دوم؛
جهان بی نظم وبی قاعده نیست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
آنگساد آنگساد دا؛
ترجمه اول؛
بدیهی،بدیهی نیست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
سانا سان یوق.
ترجمه اول؛
عدد متعدد است.
ترجمه دوم؛
حساب بی حساب است.
ترجمه سوم؛
شمار بی شمار است.
ترجمه چهارم؛
نهایت بی نهایت است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
دونیا دو؛
ترجمه اول؛
جهان ثابت است.
نامه دیب دونیا دو؟دورمیق سیزدا دو؛
ترجمه اول؛
چرا جهان ثابت است؟درحرکت مداوم ثابت است.
ترجمه دوم؛
چرا جهان ثابت است؟درهمیشگی همیشه است.
ترجمه سوم؛
چرا جهان ثابت است؟
درحرکت همیشگی، همیشه ثابت است
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
هر دیلده، هر زاد دیله گلیا؛
ترجمه اول؛
در هر زبانی هر چیز به زبان می آید.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
عاقیلندمیق یاشماق دیر؛
ترجمه اول؛
تفکر زندگی بود.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
عاقیلی یکه دیر؛
ترجمه اول؛
خردمند تنهاست.
ترجمه دوم؛
فیلسوف تنهاست.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
بوش یوق دیر،یوق بوش دیر.
ترجمه اول؛
خالی نیست.اما نیست خالی است.
توضیح اول؛
جهان از نیستی خالی است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
بودنیادا یوق بولمق،بولمق دیر.
ترجمه اول؛
درجهان نیستی،هستی است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
عشق دا بیر کسل دیر،عشق دا بیر ایجی دیر.
ترجمه اول؛
عشق نیز بیماری بود.
توضیح اول؛
بیماری عشق با وصال درمان شود،چون وصال برسد عاشق ومعشوق کجا باشد، عاشق ومعشوق اینجا یکیست.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
ترکمنچیلیک دا بیر یولدیر؛
ترجمه اول؛
ترکمنی نیز عقیده است.
ترجمه دوم؛
ترکمنی نیز راه ورسم است.
ترجمه سوم؛
ترکمنی نیز آئین است.
توضیح اول؛
سادگی و صمیمیت ترکمن ها کرامت آنان است.
توضیح دوم؛
صداقت و صمیمیت ترکمن ها ایمان آنان است.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دنبال بهشت نباشید،دنیا را بهشت کنید.
درس نامه عرفان عملی ونظری ،انتشارات مختومقلی فراغی؛
انسان باش،انسانیت شما را باشد.
درس نامه عرفان عملی ونظری ،انتشارات مختومقلی فراغی؛
با خدا باش،خدا شما را باشد.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
انسان به چه معناست؟
انسان به معنای دو عالم است،انسان به معنای دنیا وآخرت است، انسان به معنای بهشت وجهنم است،و هزاران عبارت دیگر،هزاران نکته های نو،،،
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خداوند با آفریدن انسان ،آفرینش شد،انسان با آفرینش آفریننده شد.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خداوند با انسان مشاهده شد،انسان با مشاهده خود خداوند شد.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خداوند با انسان از غیب برون آمد،انسان با حضور درخود درغیب فرو ماند.
درس نامه عرفان عملی ونظری،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خداوند با انسان از غیب برون آمد،انسان با خوددرخود درغیب بماند.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
حادثه از قبل حادثه بود.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
فکر چیست؟تفکر چیست؟
انسانی که می اندیشد،آن را درخود می یابد،انسانی که می اندیشد خود را درآن می یابد.
توضیح اول؛
انسان فکری است که تفکر می کند،انسان با تفکر انسان است،انسان با فکر خودرا می داند،دانستن تفکر است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
فکر چیست؟
از هرچیزی به آن می رسیم.
تفکر چیست؟
با آن نو می شویم.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی،عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
چیستی فکر چیست؟
علمی ازآن نداریم.
توضیح اول؛
چیستی فکر تعریف نشده است،قابل توصیف نیست،در سخن واحد گفته نمی آید،آنچه که می آید،دوباره نمی آید.
درس نامه عرفان عملی ونظری ،انتشارات مختومقلی فراغی؛
خودم نیستم.
توضیح اول؛
خودمان در خودمان نیستیم،خود چیست؟ خودی خود چیست؟
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
فکر چیست؟
فکر دیگر است.
تفکر چیست؟
با آن دیگر می شویم.
توضیح اول؛
فکر دگر است،و تفکر دگرگونی است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
پِکر نَامه؟پِکرلینمگ نَامه؟
پِکر باشغا دیر،پِکرلینمگ باشغا بولمق دیر.
ترجمه اول؛
فکر چیست؟تفکر چیست؟
فکر دیگر است،و تفکر دیگری است.
ترجمه دوم؛
فکر چیست؟تفکر چیست؟
فکر دگر است،و تفکر دگرگونی است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
پِکرینگ نَامه لیگی نَامه؟
بلمگی بِزدا یوق،هرزادینگ نَامه لیگینگ نَامه سی تانگری دیر.
ترجمه اول؛
چیستی فکر چیست؟
علم آن را نداریم،علم آن نزد ما نیست،چیستی هرچیستی خداوند است.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد،انتشارات مختومقلی فراغی؛
ازهر علتی به فاعل می رسیم،ازهرفاعلی به علت می رسیم.
درس نامه تفکر فلسفی تحلیلی عقل واحد؛انتشارات مختومقلی فراغی؛
زیبایی چیست؟چیستی زیبایی چیست؟
تناسب زیبایی است،تناسب علمی بودن است،علمی بودن از خداوند است.
توضیح اول؛
چیستی علمی بودنِ،علمی بودن از چیست؟
علم آن نزد ما نیست،از خداوند است،و او کار غیر علمی انجام نمی دهد.
درس نامه سیاست،انتشارات مختومقلی فراغی؛
پندهای پیران دانای ترکمن؛
یادِن یاقین بولمار کولدِن اود بولمار؛
ترجمه اول؛
ازبیگانه خویشاوند نمی شود،از خاکستر آتش.
درس نامه سیاست،انتشارات مختومقلی فراغی؛
دونیانی آقماق سورر،عاقیلی حیران قالار؛
ترجمه اول؛
جهان از آن فرومایگان،حیرت از آن عاقلان.
ترجمه دوم؛
درجهان احمق حکومت می کند،عاقلان درآن درحیرت.
درس نامه اقتصاد ،انتشارات مختومقلی فراغی؛
پندهای پیران دانای ترکمن؛
آلتینینگ کونه سی بولمار؛
ترجمه اول؛
طلا کهنه و نو ندارد.
ترجمه دوم؛
طلا کهنه نمی شود.
ترجمه سوم؛
طلا کهنه ندارد.
توضیح اول؛
آنچه ارزشمند است،برای همیشه ارزشمند است.
توضیح دوم؛
ارزش ارزشمند است.