آرا و اندیشه های حضرت مختومقلی، فراغی/ نظریه حقیقت محمدیه
آرا و اندیشه های حضرت مختومقلی، فراغی/ نظریه حقیقت محمدیه
فرهنگ نظریه های عرفای جهان اسلام، جلد دوم،
انتشارات مختوم قلی فراغی،
مولف، محمد عبدالصمد(صمد) بدراق نژاد،
حرمت ایله حق سلام برگان، صفی الله کیبی
عالمی غرق ایله گان، نوح نبی الله کیبی
گوکده گون گه یار اولان، عیسی روح الله کیبی
نیچه مونگ پیغمبر اول، موسی کلیم الله کیبی
قالدلیر حیرانده لولاک خلقتینگ گور گورگاچ رسول؛
ترجمه؛ بیت اول اشاره دارد به هبوط، حضرت آدم علیه السلام دارد، در تنزیل عزیز همراه با سلام و برکات وارد شده است، (قیل یا نوح الله اهبط السلام منا و برکات علیک=گفته شد، ای نوح، با سلام و برکاتی که بر تو ارزانی داشته ایم فرود آی، سوره هود، ۴۸، ترجمه بیت دوم، عیسی علیه السلام، نبی ازلی و ابدی است، به نبوت خاصه در وقت بعثت، مصراع دوم اشاره دارد به هم سخن شدن حضرت موسی علیه السلام با خداوند متعال، عرفای کبار گفته اند، تو ظاهر گشتی و بر هیچ مومنی که ترا بیند، پنهان نیستی، مگر برای آن که ترا نمی شناسند،
مصراع آخراشاره دارد به پیوند عالم با حقیقت محمدیه، و، او، مبدا و اصل خلق عالم است، از این حیث که نوری است که خداوند پیش از آفرینش هرچیزی را از آن خلق کرد، این اولین مرحله از مراحل نزول الهی در صور وجود بود که از این جنبه صورت، ((حقیقت الحقایق)) بود،
توضیح اول؛
حقیقت محمدی، کامل ترین تجلی گاه خلق است که حق در آن نمودار شده است.
توضیح دوم؛
حقیقت محمدی منتهی غایات کمال انسانی، و آن صورت کامل برای انسان کامل است.
توضیح سوم؛ رسول الله، صلی الله علیه و سلم، اولین ظاهر در وجود بوده است.
توضیح چهارم؛
وجود سراسر حقیقت محمدی است، و نزول از آن به سوی آن با آن و بر آن است.
توضیح پنجم؛
حضرت سعدی (رضی الله عنه ورضوا عنه) درباره حقیقت محمدیه، گوید،
تو اصل وجود آمدی نخست.
دگر هر چه موجود شد فرع توست.
پس اصل و اساس ارواح ما، روح محمد است.
توضیح ششم؛
مبدا هر وحی و الهامی، هم برای انبیا و هم برای اولیا حقیقت محمدیه است.
توضیح هفتم؛
پس برای رسول خدا، صلی الله علیه و سلم، جز پاک از هر چیز دوست داشته نشد و در واقع جز آن نیست؛
قال الله تعالی؛ بگو اگر خدا را دوست می دارید، از من پیروی کنید، تا خدا نیز شما را دوست بدارد،۳۱/آل عمران))
منابع وماخذ؛
1-فصوص الحکم؛ شیخ اکبر محی الدین، ابن عربی
2-المعجم الصوفی، پروفسور سعادت الحکیم، استاد تصوف دانشگاه لبنان
3.-فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ابن عربی، پروفسورگل بابا سعیدی، استاد فلسفه و تصوف دانشگاه تهران
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.