نظریه شعر جهانی ، در آرا و اندیشه های حضرت سعدی (رضی الله عنه ورضوا عنه)
نظریه شعر جهانی، در آرا و اندیشه های حضرت سعدی(رضی الله عنه ورضوا عنه)؛
بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
تو که از محنت دیگران بی غمی
نشاید که نماند نهند آدمی
توضیح اول؛شعر زبانی برای بیان احساس،صلح،دوستی و تفاهم بین فرهنگ هاست.
توضیح دوم؛قال رسول الله(صلی الله علیه وسلم)دوست داشتن خلق نیمی از ایمان است
توضیح سوم؛ در مکتب فتی(جوانمردان)اکرام و اطعام خلق از جوانمردی باشد.
توضیح چهارم؛امواج پرتلاطم عشق و محبت به انسان ها و همه هستی از عقاید راستین ، شاعران جهانی درهمه فرهنگ هاست.
منبع؛
فرهنگ نظریه های عرفای جهان اسلام،جلد اول،انتشارات مختوم قلی فراغی،مولف،محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
توضیح پنجم:
حضرت سعدی (رضی الله عنه ورضوا عنه)در جایی دیگر می فرماید:
کسی که به خلق خدای نیکی رساند،به هر دو سرای(به معنای دنیا وآخرت) نیکی بیند،
ودر جایی دیگر می گوید:خدا را بر آن بنده بخشایش است،که خلق از وجو دشدر آسایش است.
توضیح پنجم:
حضرت سعدی (رضی الله عنه ورضوا عنه)در جایی دیگر می فرماید:
کسی که به خلق خدای نیکی رساند،به هر دو سرای(به معنای دنیا وآخرت) نیکی بیند،
ودر جایی دیگر می گوید:خدا را بر آن بنده بخشایش است،که خلق از وجو دش در آسایش است.
توضیح پنجم:
حضرت سعدی (رضی الله عنه ورضواعنه)می گوید:
کسی که به خلق خدا نیکی رساند در هردو ،سرای نیکی بیند.
توضیح ششم:
درجهان موجودی نیست که از رحمت خدا گسیخته باشد.
توضیح هفتم:
بارها گفته ام ودوباره گویم ،دوست داشتن وبرگزیدن گناهان وبدی های انسان های دیگر برای خود،وآرزوی نیک بختی برای همه انسان ها از عقاید راستین شاعران وعرفای جهانی همه فرهنگ ها می باشد،حضرت ابوالحسن خرقانی (رضی الله عنه ورضواعنه)در این باره می گوید،کاشکی به جای همه انسان ها من عقوبت شدم، تا آتش دوزخ بدیشان نرسیدی.
توضیح هشتم:
فرزانگان شعر وادب درهمه فرهنگ ها،به طبیعت وپدیده های جهان اطراف با احترام ومحبت می نگرند،حتی سبزه ها ،گیاهان وهمه روییدنی ها به عنوان یک موجود زنده دارای ،ارزش و منزلت هستند،حضرت حکیم عمر خیام (رضی الله عنه ورضوا عنه)در این باره چنین سروده است:
هر سبزه که برکنار جویی رسته است
گویی زلب فرشته خویی رسته است
پا برسر سبزه تا به خواری ننهی
کان سبزه زخاک لاله رویی رسته است.
توضیح نهم:
نظریه شعر جهانی ،حضرت سعدی (رضی الله عنه ورضوا عنه)بنیادی ترین نظریه در حوزه ادبیات وشعر جهانی می باشد،هزاران نظریه از درون آن شکافته می شود،فلاسفه معتقدند،شعر مادر فلسفه است.شعر پند است،شعر هنر است،شعر موسیقی است،شعر زندگی است،شعر امید(به معنای آرزو)است،وهزار کلمه دیگر،شعر متن عاشقانه ای است،از پیوند شاعر و خدا وند با همه هستی حکایت دارد،دربین همه مردمان بدون تکرار نواخته شده است.
توضیح دهم:
نظریه شعر جهانی حضرت سعدی(رضی الله عنه ورضوا عنه)همه گیتی را در می نوردد،وبه عمق هستی نفوذ می کند،وهمه احساسات پاک را در آغوش می کشد وترانه ای برای گفتن وشنیدن،وانسان بودن خواهد بود.
شعر برای آزادی
شعر وانقلاب
شعر وایستادگی
شعر وحماسه
شعر ومبارزه علیه ظلم
شعر وموسیقی
شعر وعرفان
شعروفلسفه
وهزاران آرزو برای گفتن
توضیح یازدهم؛
قال رسول الله(صلی الله علیه وسلم)؛
انّ مِنَ الشِّعرِ حِکمَهً.
ترجمه؛
برخی از شعرها حکمت است.
ترجمه دوم:
شعر نیز حکمت بود.
ترجمه سوم :
همانا شعر ازحکمت بود.
توضیح دوازدهم؛
شعر زندگی است،نغمه ای است زیبا ،ازشریفترین انسان ها به بشر،اثر رسیده است.
توضیح دوازدهم؛
شعر زندگی است،و نغمه ای است زیبا،از شریف ترین انسان ها به بشر ارث رسیده است.
توضیح سیزدهم؛
شعر،هزاران معنی دارد،درمختصر واژه ای،شعر آرزو برای دیگران و خواستن برای همه است.
توضیح چهاردهم؛
چرا شعر مفهوم جهانی است؟آیا شعر مفهوم جهانی است،یا مفاهیمی که شعر درباره آن سخن می گوید؟
عشق،محبت،زیبایی وهر مفهومی که وجود دارد می تواند محتوای شعر قرار بگیرد،مفهوم آن چیزی است که معنی دارد و مخاطب معنایی از آن درک می کند،جهان کلمات با ذوق شاعرانه و نگاه فیلسوفانه آهنگی دلنشین و کلامی برای شکستن سکوت عادت می شود،چرا کلمات آنقدر بزرگ هستند جهان بی نهایت را از معنی لبریز می کنند وما از بودن درآن لذت می بریم؟ دوست داریم درآن برای همیشه باشیم همیشگی در ذات ماست،و شعر آرزویی درونی برای همیشه بودن،همیشه ماندن،و همیشه زیستن است صدایی دلنشین دربین همه مردمان جهان به بلندی آسمان خیال که در ذهن کودکانه گاهی با غفلت نواخته می شود اما سازی است که نادانی درآن راه ندارد گفتن خود دانایی است.
توضیح پنجم:
اساسی ترین بحث در نظریه شعر جهانی براین معنای بنیادی استوار است ،شعر در همه ملل از قوانین ونظریه های حاکم بر جهان پیروی می کند وبی نهایت ساختار به خود می گیرد ومخاطب آن همه جهان وهرچیزی که درآن واقع است قرار می گیرد،وهمه محدویت های زمانی ومکانی وجغرافیایی را از میان بر می دارد.