نظریه زیبایی / آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه اسلامی
نظریه زیبایی / آرا و نظریه های فلسفی، فلاسفه اسلامی
انتشارات مختومقلی فراغی،
مولف،محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
اساسی ترین بحث، دراین نظریه،اهل دانش و بینش ، پیشه تفکر و اندیشیدن را، زندگی خود نموده اند،درهرچیزی زیبایی می بینند،و دریای حقایق از حکمت آنان جوشان است،شناختن برای آنان زیباست،و هرکه حق را بشناخت زیبایی را درهمه چیز درمی یابد.
توضیح اول؛
هرکس از عبودیت باز نماند،جمال جلال خویش را درصورتی نیکو با ایشان نماید،تا طاقت دیدن جلال اورا داشته باشد.
توضیح دوم؛
زیبایی دلیل است برقدرت ومعرفت،هرچه هست به علم و قدرت و ارادت اوست.
توضیح سوم؛
ایمان به غیب همچون مشاهده جمال الهی است.
توضیح چهارم؛
جهان به نور او روشن است،وآن چه توان دید ذره ذره اوست.
توضیح پنجم؛
از عرش تا ،ثریا هرچه بینی حق است.
توضیح ششم؛
زیبایی حکمت بود،و سخن حقی است که از حق باید شنید.
توضیح هفتم؛
زیبایی ،بانگی است جهانی و بیدار باش برای همگان ،برای تفکر،درچیستی زیبایی.
توضیح هشتم؛
زیبایی، امرخداست،از زیبایی ،زیبایی صادر می شود.
توضیح نهم؛
زیبایی وتقدس آن ازسوی همه ادیان،عرفا و فلاسفه الهی ستوده شده است،امری فطری است.
توضیح دهم؛
به باور فلاسفه ،پیشرفت فکر و گسترش میدان تفکر مستلزم شناسایی امور متعدداست،ادیان الهی،و تمدن یونانیان،ایران،هند،روم،و چین وارث چنین نیک بختی بودند،نخستین گام ها دراه تحقیق علمی درجاهایی برداشته شده است
که دانشمندان از فراغت لازم برخوردار بوده وسنتی مداوم در پشت سر داشته اند،
منبع؛
متفکران یونانی،جلد اول،نوشته؛تئودور گمپرتس،ترجمه،محمد حسن لطفی،انتشارات خوارزمی
توضیح یازدهم؛
زیبایی هزاران معنی دارد،یکی از هزاران چنین باشد؛
تناسب،زیبایی است،علت اینکه جهان زیباست به این واسطه است که هرچیزی درجایی خود قرار دارد،عجایب وجود را با چشم دل و چشم صورت دید،و هزاران حکمت،از جمال و جلال آن گفت و شنید.
توضیح دوازدهم:
خداوند،از زیبایی خود به هر موجودی دمیده،واز دیده هر موجودی از چشم عاشقی به تماشای آنها آمده است.
توضیح سیزدهم؛
حضرت فخرالدین عراقی(رضی الله عنه ورضواعنه)درباره زیبایی چنین گوید؛
چون غیر او را درحقیقت ظهور نبود،جمال چگونه تواند بود؟و هو یحب الجمال،یعنی اوست که زیبایی را دوست دارد.
توضیح چهاردهم؛
فکل ملیح حسنه من جمالها
معارله،بل حسن کل ملیحه
ترجمه؛
پس هر مرد صاحب ملاحت وزیبایی که درعالم است،زیبایی او عاریتی است ازجمال محبوب،وزیبایی هر زن زیبارویی نیز عاریتی از جمال و حسن محبوب حقیقی است.
توضیح پانزدهم:
نظریه اخلاق وزیبایی در منظر فیلسوف ودانشمند ترکستان حضرت مختومقلی (رضی الله عنه ورضوا عنه):
حسادت زیبا نیست،وحسود زیبایی ندارد.