امروز و فردای اقتصاد مکتب ایرانی
اقتصاد مکتب ایرانی با نظریه ها وتئوری های بنیادی در محافل آکادمیک و علمی به رقم اهمیت واعتبارش به دلایل سیاسی توجه کافی ویا نامی از آن برده نمی شود اما اقتصاد مکتب ایرانی تاثیر معنا داری بر رشد اقتصاد دانشگاهی وهم بر کاربرد نظریه های اقتصادی در سیاست بین الملل خواهد گذاشت جمع کثیری از استادان اقتصاد تئوری های بنیادی اقتصاد مکتب ایرانی را می پذیرند و امروز به جریان اصلی تفکر اقتصادی نزدیک تر شده است به این خاطر که علم اقتصاد را دگرگون نموده و جریان اقتصاد جهانی به سوی دید گاه های ایرانی حرکت می کنند وبا روی باز از آن استقبال خواهد شد ودر این میان به گونه ای روز افزون به یک نیروی فکری رخ نموده است با وجود پیشرفت های چشمگیری که در اقتصاد ایرانی رخ داده است اقتصاد مکتب ایرانی در آینده نقش اساسی در اقتصاد آکادمیک بازی خواهد نمود اما اقلیت انگشت شماری از اقتصاد دانان دانشگاهی خود را عضو آن می پندارند مکتب اقتصاد ایرانی د ر حال رشد است اما هنوز در جریان اصلی اقتصاد دانشگاهی وارد نشده است و مشکل دوچندان آن با سیاست های عمومی کشور ایران همخوانی ندارد درک کارکردهای نظام اقتصاد جهانی همواره ویژگی آشکار اقتصاد مکتب ایرانی بوده و راه خود را در بحث های سیاسی اقتصاد جهانی باز کرده است منتهی نبرد سختی را باید از سر بگذراند تا پذیرفته شود
توضیح اول:
بیشتر کتاب ها ومقالاتی که دانشجویان واندیشمندان ایرانی در دانشگاه ها ومحافل علمی استفاده می نمایند،حاصل اندیشه های دانشمندان اروپای غربی وآمریکا می باشد،وسیستم اقتصاد ایران برگرفته از بوروکراسی اداری کشورهای مزبور می باشد،لذا افراد تصمیم گیرنده در امور کلان کشور ایران سعی براین داشته باشند،با کشورهای اروپای غربی وآمریکا ،از طریق دستگاه دیپلماسی رابطه مسالمت آمیز برقرار نمایند هر چند برای آنها سخت ومشکل باشد،همچنانکه اقتصاد کشور ایران بر تکنولوژی و فناوری های نوین متخصصان ایرانی استوار می باشد،از طریق جذب سرمایه گذاری ،روش های بهبود یافته در تولید را از کشورهای اروپایی وآمریکا به سیستم تولید وبهای تمام شده آن تزریق کند،واقدام اساسی در این باره صورت گیرد .در واقع مسئولان کشور ایران باید بدانند اقتصاد جهانی ،رویکرد تلفیقی دارد،اگر رژیم جمهوری اسلامی ،آرمان ،نه شرقی ونه غربی را با پیوستن به پیمان شانگهای زیر پا می گذارد بهتر است ،این اقدام مهم را با کشور های اروپایی وآمریکا انجام دهد،نه با چین وروسیه کمونیستی،آنقدر که با جهان غرب اشتراکات داریم ،قابل مقایسه با شرق کمونیستی نیست ،وهرگز نخواهد بود،بارها گفته ام ودوباره می گویم،خداوند در باور آمریکایی ها وغربی ها می گنجد،اما درایمان کمونیست ها خصوصا کشور چین قابل تصور نیست،شایان ذکر است رفتاری که دولت چین با مسلمانان ایالت سینک کیانگ انجام می دهد،در جهان غرب وسایر ملل با حیوانات هم انجام نمی دهند،چینی ها مسلمانان را در دسته های هزار نفری وبیشتر در درون قفس نگه می دارندوجنایت های هولناکی نسبت به زنان ودختران مسلمان ایغور انجام می دهند،به کدامین گناه این مردمان ،دولت چین چنین جنایت هایی را علیه آنان توجیه می کند،ظلم وجنایت باقی نمی ماند،ومکافات خواهد داشت.
توضیح دوم؛
قوانین و نظریه های اقتصاد مکتب ایرانی،درآینده نزدیک قدرت خود را نشان خواهد داد،به باور اقتصاد دانان،عقاید قدرتمند اقتصادی برای مسائل اساسی جوامع بشری بکار می روند.
توضیح سوم؛
صمد بدراق نژاد می گوید،به باور انسان های عصر فرا صنعتی،با احساسات پاک وقلب مهربان نمی توان گرسنه ای را سیر کرد،اما نشان دادن رنج ها و دردهای بشری،می تواند هر انسانی را مطابق توانایی هایش،نیاز دردمندان را برطرف کند.
توضیح چهارم:
حضرت مختوم قلی فراغی (رضی الله عنه ورضوا عنه)می فرماید:
فقر،انسان را نمی کشد.اما در زندگی نمی خنداند.
توضیح پنجم:
انسان توانایی است،برای آن غیر ممکن وجود ندارد.
توضیح ششم:
برای فقیر ،نگاه به آبی دریا غم انگیز است.
توضیح هفتم:
فقر از هر جهت فقر است.
توضیح هشتم:
یکی از وجوه بارز ومشخصه اقتصاد مکتب ایرانی،از انسان ،جهان اطراف وعلم ریاضی برای بیان نظریه ها ،تئوری ها وقوانین علمی الهام می گیرد، پدیده ها ورویدادهای علم قتصاد با نمودار بیان می شود،لذا نمودار های سیستم مغز و اعصاب انسان تمام واقعیت های انجام یافته درارتباط با اقتصاد خانواده،کشور،واقتصاد جهانی را به وضوحدر زمان حال،گذشته وآینده رابیان می کند،این نگره درآینده از طرف اقتصاد دانان جهانی ومکاتب شناخته شده بسیار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
توضیح نهم؛
یکی از سوالات اساسی شهروندان کشورهای توسعه نیافته وجهان سوم بخصوص کشورهای مسلمان این است،چرا کشورهای مسلمان ،مانند کشورهای صنعتی غرب به طور کامل صنعتی نشده اند؟
پاسخ های متفاوتی به این سوال می توان داد،سابقه تاسیس دانشگاه ها و بنیاد های فرهنگی درجهان اسلام به بیش از صد سال نمی رسد،وقوع جنگ های جهانی اول و دوم برسر تصاحب منابع انرژی کشورهای اسلامی ،ازبین بردن ثبات سیاسی و اجتماعی از سوی دولت های غربی وآمریکا وبر سر کار آوردن دولت های کودتادرجهان اسلام،وبه کار گیری اختراعات و نظریه های دانشمندان اسلامی دراقتصاد و صنعت با موفقیت عملی نمی شود.اگر مسلمانان درقرون گذشته نسبت به دیگر اقوام و ملل درترقی وپیشرفت بودند،دلیل آن بود،با روی کار آمدن دولت های اسلامی مانند سلجوقیان،یا عثمانی ها،ثبات سیاسی و اقتصادی و همچنین بستر مناسب برای اندیشمندان مسلمان برای چندین قرن فراهم بود،اما در دوران انقلاب صنعتی غرب،همه جهان اسلام در صلح و امنیت نبود،جنگ های ایران وروس،دامنه دار بود،در آسیای میانه و شبه قاره هند،شامل کشورهای هند،بنگلادش، پاکستان و سایر ملت ها،حق حاکمیت ملی از آنان به مدت چند قرن سلب شده بود،دانشمندان وسیاستمداران با کفایت در کشورهای اسلامی،ترور یا از کار برکنار می شدند،صمد بدراق نژاد می گوید،درارتباط با عقب ماندگی کشورهای اسلامی با نظریه اقتصاد دانان غربی مانند ،رودنسون مبنی براینکه ملت های مسلمان هیچگاه اسلام را به شکل اصیل و حقیقی خود به کار نبسته اند،موافق نیستم،
توضیح دهم:
تفاوت اقتصاد دانشگاهی با اقتصاد بازار در چیست؟
اقتصاد دانشگاهی درباره آن چیزی که باید باشد صبحت می کند،اقتصاد بازار (به معنای اقتصادی که می بینیم)درباره آن چیزی که هست صبحت می کند.
توضیح یازدهم:
حضرت مختومقلی فراغی (رضی الله عنه ورضواعنه)می فرماید:
برای فقیر دوست وبرادر وجود ندارد.
توضیح دوازدهم:
دین امری نیست که پیاده شود،امری است که به آن باید عمل شود،خداوند نور ایمان را به صورت یکسان به قلب همه نتابانده است.