آیا پیامبران معصوم هستند؟ آیا در بهشت گناه و معصیت،و ثواب وجود دارد؟ چرا آدم علیه السلام با وجود آنکه پیامبر بود و خداوند به او اسمای الهی آموخته بود از فرمان خدا سرپیچی کرد و به زمین هبوط کرد؟ آیا فرشتگان اراده و اختیار دارند اگر ندارند چرا در خلقت حضرت آدم به خداوند اعتراض کردند؟
درس نامه کلام تحلیلی، انتشارات مختومقلی فراغی، مولف؛محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد؛
آیا پیامبران معصوم هستند؟ آیا در بهشت گناه و معصیت،و ثواب وجود دارد؟ چرا آدم علیه السلام با وجود آنکه پیامبر بود و خداوند به او اسمای الهی آموخته بود از فرمان خدا سرپیچی کرد و به زمین هبوط کرد؟ آیا فرشتگان اراده و اختیار دارند اگر ندارند چرا در خلقت حضرت آدم به خداوند اعتراض کردند؟
خداوند هر کاری می تواند انجام دهد،حتی عصمت پیامبران را از هم بدرد، انّهُ علی کُل شی قدیر.
توضیح اول؛
برای اهل یقین پاسخ بالا یقینی است، اما برای بی خدایان سوال های زیادی ایجاد می کند، آنها خواهند گفت اگر خداوند می تواند هرکاری انجام دهد آیا خود را می تواند ازبین ببرد؟ در پاسخ باید گفت خداوند نور آسمان ها و زمین است، نور نمی تواند نتابد و نمی تواند روشن نکند اگر چنین نبود نور نبود، نور به این خاطر نور است روشنی می بخشد، سوال ها و پاسخ های که داده شد، هزاران سوال و پاسخ دیگر خواهد داشت، مساله زمانی مساله است که سوال برانگیز باشد پاسخ داده شود اما سوال های دیگر ایجاد می کند و این داستان رمز آلود علم درهمه زمان ها است و خواهد بود، علمای جهان اسلام اعم از اهل سنت و جماعت و امامیه(شیعه) بدانند در جهان امروز میلیاردها انسان بی دین هستند ما نمی توانیم همه آنها را بکشیم و از بین ببریم ،اما اسلام دین عقل ومعرفت است می توانیم با علم و عمل همه آنان را در راه راستی هدایت کنیم.
توضیح دوم؛
انسانیت معصوم است، انسان معصوم نیست، انسان به چه معناست؟ انسان هزاران معنی دارد و در معنای معنای واحد نگنجد، اما خطاکار، زیانکار، دشمن خود بودن،ظالم و جاهل بودن او از مشهورترین معنای انسان است.
توضیح سوم؛
پیامبران مظهر انسانیت هستند.
توضیح چهارم؛
عرفاو فلاسفه الهی چنین گفتند؛
آن کیست که بی جرم و گنه زیست بگو؟
بی جرم و گنه درجهان کیست بگو؟
توضیح پنجم؛
هدف فلاسفه الهی و عرفا چشم دل نابینایان معنوی را می خواهند بگشایند و کسانی را که از احساس حقیقت عاجزند شفا می دهند، و بیماران معنوی را بهبود می بخشند، و دل های مرده را زنده می کنند.
توضیح ششم؛
خداوند خودش را نمی کشد،این انسان ها هستند که خداوند را با انجام هر گناهی در وجود خود می کشند.
توضیح هفتم؛
امتحان قانون خداوند است،معصوم وغیر معصوم نمی شناسد.
jتوضیح هشتم:
از نظر تفکر جبری(به معنای آزادی عمل نداشتن)همه انسان ها معصوم هستند.
توضیح نهم:
خداوند خودش را نمی کُشد،این انسان ها هستند با انجام هر گناهی ،خداوند را در وجود خود می کُشند.
توضیح دهم:
انسان در ادب بود،اما انسانیت هر گز آداب نشد.
توضیح یازدهم:
دوستی برایم چنین گفت:خداوند مر غ را اول آفرید یا خروس را؟
در جواب گفتم،خداوند همه چیز را جفت جفت آفرید،درعلم ریاضی اعداد با هم تناظر دارند.
توضیح دوازدهم:
دوستی سوال نمودند،آیا خداوند می تواند جسمی را خلق کند ونتواند آن را بلند کند؟
در جواب گفتم،خداوندی که با یک اشاره خلق می کند،با اشاره دیگر آن را بلند خواهد نمود،خداند بر هرچیزی احاطه دارد،ومحیط برهمه چیز است.
توضیح سیزدهم:
انسانیت آنقدر مقدس است ،وحوش(به معنای حیوانات درنده)گریزی از آن ندارند.گریزان از آن نیستند.ونخواهد بود.
توضیح چهاردهم:
دوستی فلسفه داستان کدو وکنیز را در مثنوی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی(رضی الله عنه ورضوا عنه) پرسیدند؟
در جواب گفتم،هر چیزی آداب وترتیبی دارد.
توضیح پانزدهم؛
دوستی گفتند ،مرغ اول بود،یا تخم مرغ؟
در جواب گفتم،مرغ
توضیح اول؛
با توجه به قاعده کامل،خداوند هر موجودی را کامل خلق می کند،لذا مرغ موجودی کامل تر از تخم مرغ است.تخم مرغ در برابر مرغ موجودی ناقص است.