آرا و نظریه های فلسفی ، فلاسفه غربی ، طالس ، اصل زنده
آرا و نظریه های فلسفی ، فلاسفه غربی ، طالس ، اصل زنده
اساسی ترین بحث دراین اصل هرچیزی زنده است ودارای شعور می باشد،و خداوند درهمه چیز حضور دارد.
توضیح اول ؛
بارها گفته ام و دوباره گویم،بین حقیقت فلسفی وحقیقت وحیانی هیچ گونه تضادی نیست، و متحد می باشند.
توضیح دوم ؛
طالس و سایر فلاسفه ایونی معتقد به آموزه ی هیلوزوئیسم (به معنای زنده انگاری ماده) بودند، نظریه ای که می گوید ماده دارای حیات یا احساس است؛ یعنی حیات و ماده از یکدیگر جدایی ناپذیرند، فلاسفه میلِتوس حیات یا جان را به جوهر نسبت می دهند، و به نظر طالس، خدا درهمه چیز، یعنی در همه اشکال سه گانه و تعینات ماده، حضور دارد، بعضی از فلاسفه گفته اند، حرکت خداست، هر چند این جمله بعد از چند هزار سال ، دشمنی بین دین مدار ها و عاقل ها را بر می انگیزد ، اما خداوند می گوید ؛ منم ، و غیر من نیست.
توضیح سوم ؛
جهان وهر آن چیزی که در آن است ،زنده است ، در غیر این صورت تباه می شد.
توضیح چهارم ؛
فیلسوف و عارف بزرگ جهان اسلام، حضرت ابن عربی(رضی الله عنه ورضوا عنه ) می گوید، هر چیزی در هستی زنده است، پس حیات در همه موجودات جاری است.
توضیح پنجم ؛
حضرت حکیم ترمذی(رضی الله عنه ورضوا عنه)می گوید، هر زنده ای به روح زنده خوانده می شود، بنابراین هر کجا روح باشد، حیات نیز خواهد بود.
توضیح ششم ؛
هیچ چیزی نیست مگر آنکه زنده است، بدین معنی که هیچ چیز نیست، مگر این که با ستایش خداوند را تسبیح می گوید، لیکن جز با کشف الهی به آن واقف نمی شویم، جز زنده تسبیح نمی گوید، پس هر چیزی زنده است.
توضیح هفتم ؛
هر چیزی زنده ناطق است.
توضیح هشتم ؛
مطلب مهمی که درپایان توضیحات می خواهم عرض کنم چنین است،اندیشه آزاد است،بعبارتی جهان اندیشه، متعلق به فرد یا افراد خاص ویا ملت خاصی نیست،بلکه تازمانی که انسان بوده اندیشه بوده است، بلکه جهان تفکر است، هر کس با تفکر در جهان بنگرد جهان نیز با تفکر در او می نگرد، لذا فلسفه تطبیقی ضرورت دارد، اگر فیلسوفان میلِتوس درباره جهان می اندیشیده اند،دلیل ندارد سایر اندیشمندان ملل درباره آفرینش و جهانی که میشناسیم نیاندیشند، انسان های متفاوت درهمه ملت ها وجود دارند و وجود خواهند داشت، انسانی که می اندیشد متفاوت است،و تفاوت قانون است.
منابع وماخذ؛
۱-فرهنگ نظریه های فلسفی،جلد اول؛انتشارات مختومقلی فراغی،مولف؛محمد عبدالصمد(صمد)بدراق نژاد
۲-تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز،مولف،ویلیام ساهاکیان، انتشارات نشر چشمه،مترجم؛حمیدرضا بُسحاق
۳-المُعجَم الصُوفی،پروفسور سعاد الحکیم، استاد تصوف دانشگاه لبنان
۴-فصوص الحکم،محی الدین عربی،ترجمه؛محمد خواجوی،انتشارات مولی
توضیح نهم؛
بعضی از دوستان به صمد بدراق نژاد چنین گفتند؛مسلمانان در فلسفه حرفی برای گفتن ندارند،در جواب گفتم،اسلام دین عقل ومعرفت،قرآن ،احادیث نبوی،وگفتارهای بزرگان وحکمای جهان اسلام اعم از اهل سنت وجماعت وامامیه (شیعیان) مملو از سخنان فلسفی است،اگر خداوند راهنما باشد وما را دراین حرکت جهانی توفیق دهد،جملات فلسفی فرزانگان جهان اسلام را در قالب نظریه ها و قوانین فلسفی باز خواهم گفت،فیلسوف عارف است،و عارف فیلسوف،بعبارتی عرفای جهان اسلام هم عارف بودند وهم فیلسوف